Stránky

Co je to Eurytmie a jaké má místo ve waldorfské pedagogice?

Eurytmie je pohybové umění rozvinuté Rudolfem Steinerem spolu s jeho ženou, Marií Steinerovou. Jde o spojení hudby nebo slova (recitace) s pohybem. Najdeme v ní mnoho koordinačních a orientačních cvičení (s tyčemi, měděnými či dřevěnými koulemi, šátky). Má podobu čistě uměleckou, pedagogickou a léčebnou. Pozitivní zdravotní působení eurytmie prokázalo zejména v poslední době mnoho vědeckých studií. Více najdete v článku "Výuka eurytmie na naší škole".

Jak jsou rodiče informováni o podstatě waldorfské pedagogiky před vstupem do školy a v průběhu školní docházky?

Škola organizuje již mnoho let dny otevřených dveří, s nimiž přišla jako první ve městě, organizuje společně se Sdružením přátel waldorfské školy přednášky pro rodiče. S rodiči je veden již při zápisu dítěte do školy důkladný rozhovor jednak se školním lékařem a následně se zkušeným učitelem nejen o dítěti samotném, ale i o motivaci rodičů pro volbu školy. Pakliže nepřichází již informováni, což je spíše pravidlem, jsou upozorněni na specifické rysy waldorfské pedagogiky a zejména v poslední době jsou dotazováni i na to, zda je jim známa kritika specifik waldorfské školy. V naprosté většině případů hovoří o tom, že tuto kritiku znají a orientují se zejména na základě pozitivních zkušeností svých známých a přátel, kteří ve škole již děti mají. Dostatečně informativní jsou snad i tyto webové stránky školy.

Pracovní a prakticko řemeslné činnosti

Pracovní vyučování není přímo zaměřeno na intelekt a získávání vědomostí. Proč je vlastně v dnešní technické době takový předmět na waldorfské škole vyučován? Náš intelekt se zdaleka neutváří jen tím, že se zaměříme přímo na intelektuální výchovu. S vývojem inteligence přímo souvisí rozvoj jemné motoriky. Ten, kdo umí dobře pohybovat prsty, má i pohyblivé myšlení a lépe proniká do podstaty věcí.

Více

Výuka eurytmie na naší škole

Spojení mezi oblastí prostoru a času představuje vyučování eurytmie, ve kterém se v pohybových prostorových formách viditelně znázorňují tóny řeči a tóny hudby. Jako každá umělecká činnost, tak i eurytmie harmonizuje organismus, rozvíjí pohybové schopnosti v koordinaci s myšlením a cítěním. Vyučování eurytmie uvádí dítě do prostoru a učí ho uchopovat jej v jeho dimenzích, doplňuje a podporuje svými prostředky učení dětí.

Více

Výuka cizích jazyků na střední škole

Na počátku středoškolského stupně spočívá výuka cizích jazyků ve studiu původu a vývoje cizího jazyka v dějinných souvislostech, etymologie a charakteristik daného jazyka. Studují se typické ukázky prózy a poezie různých období. Studenti jsou vedeni k diskusi, analýze, k formulaci shrnutí a prezentacím probíraného učiva v cizím jazyce.

Více

Výuka cizích jazyků na základní škole

První stupeň

Výuka dvou cizích jazyků na naší škole začíná od první třídy. V současnosti nabízíme německý a anglický jazyk.

V 1. až 3. třídě probíhá výuka prožitkovým a kontextuálním způsobem. Děti absorbují cizí jazyk v jeho přirozené podobě, učí se říkadla, básně, veršíky a písně, hrají hry a naslouchají příběhům. Tímto způsobem a zcela spontánně si osvojují základní slovní zásobu a gramatické vazby. Během tohoto období mají děti velice dobře vyvinutou schopnost získat napodobováním cit pro základní intonační vzorce cizího jazyka, což je schopnost, která se v pozdějším věku vytrácí.

Více

Média v životě našich žáků

Představme si úvodem následující situaci:

Na závěr večerního televizního zpravodajství sdělí oblíbený hlasatel divákům, že děti, které si již odseděli před obrazovkou 30 min, by nyní podle doporučení Světové zdravotnické organizace WHO měli odejít od televizorů a věnovat se jiné činnosti ...

Více

Ranní verše ve waldorfské škole

Podnět k hlubšímu vnímání světa a vlastního nitra

Ranní verše, nebo také ranní průpovědi jsou součástí pedagogické identity waldorfských škol již 90 let. Zahajují jimi svůj den ve waldorfské škole děti v Německu, Brazílii, USA, Japonsku, ve Švýcarsku, a samozřejmě v České republice. Jsou také jedním z nejčastějších terčů kritiků takřka ze všech směrů, kterým na nich vadí leccos, u nás nejčastěji jejich náboženské ladění a to, že pocházejí od Rudolfa Steinera.

Více

Epochový sešit - individualizovaná učebnice

Výhradní používání předtištěných textů a učebnic směřuje k pasivitě a často se vytrácí vztah k učebnici samé. Na waldorfské škole jsou žáci vedeni k vytváření vlastního textu („učebnice“) právě tím, že zápis je v jejich rukou podle pokynů vyučujících. Důraz je kladen na autorství a vlastnictví žákem používaných sešitů, což vede k prohloubení vztahu k učivu a ke snaze o kvalitní estetické zpracování. Používány jsou nelinkované sešity formátu A4, plnicí pera, měkké pastelky a voskovky.

Více

Specifika waldorfského vyučování

Slovní hodnocení žáků

Učitelé vycházejí z přesvědčení, že každý výkon žáka je projevem celé jeho bytosti a nelze ho redukovat na pouhé číslo. Hodnocení je vztahováno ke schopnostem dítěte a mnohem méně ke schopnostem ostatních dětí. Při hodnocení se za stejně významné považují intelektuální, umělecké i řemeslné a sociální dovednosti. To podporuje sebevědomí a chuť do učení.

Více

Waldorfská základní a střední škola Semily, p. o.
Tyršova 485, 513 01 Semily

datovka: shdknnh

IČO: 00854824

účet: 28534581/0100

Tyršova 485, 513 01 Semily

481 624 580 736 130 073

Jana Žižky 375, 513 01 Semily

488 880 027